söndag 6 mars 2011

Vädret ett vallöfte?

Det är i alla fall vad man skulle kunna tro, efter miljöministern Anders Calgrens senaste uttal. Han kräver bättre väderleksprognoser från SMHI i fortsättningen. Detta efter att SMHI låg på 82,5 % korrekta prognoser förra året. Statens och SMHI:s gemensama mål är att prognoserna helst ska ligga på 85 % eller mer. Enligt Calgren är resultatet dåligt om man jämför med våra nordiska grannars väderleksrapporter och man försöker nu komma fram till en lösning för att kunna erbjuda en mer pricksäker väderrapport. 


Varför är detta så viktigt om SMHI har fel på några grader eller regnskurar m.m kan man ju fråga sig?
Men sanningen är att det kan spela väldigt stor roll för t.ex: krishantering, infrastruktur, yrkesfiskare och flygplan. Självklart handlar det inte om att SMHI ska trolla fram bra väder, utan korrekta prognoser så att man kan planera inför vädret.


Personligen känner jag mig inte så värst drabbad i min vardag. Jag menar ser jag på vädret att det ska bli 20+ och soligt så är det klart jag helst går i t-shirt och shorts, men blir det bara 14+ så dör jag ju knappast av kylan. Det är väl bara att själv planera inför väderförändringar och packa med en extra tröja eller vad som kan tänkas behövas. Det finns inget fel väder, utan bara fel kläder som man brukar säga! Men jag förstår att personer som jobbar och håller på med saker på fritiden som är beroende av hur vädret kommer bli måste ha korrekta prognoser. Men är 82,5 % så dåligt? Alla är vi ju mänskliga och man kan ha fel, men kan man kräva att det ska vara färre fel för att det är deras jobb? För mig kvittar det, men vad tycker ni? Hur skulle du drabbas av en fel prognos?

7 kommentarer:

  1. Jag håller nog med dig om att man nog bör vara nöjd med 82,5% sanna prognoser. Det är ju trots allt just det: prognoser!

    SvaraRadera
  2. Växtfiseffekten gjorde inte våra senaste vintrar varmare!Där har vi exempel på hur fel prognosmakarna (med Per Holmberg i spetsen) kan ha när de släpper väder ;)

    SvaraRadera
  3. Ha,ha,ha!Meteorologer som släpper väder :D Det var nog Feziana Feziansson nere i Bengasi i så fall,för hon drömmer i likhet med sin tvillingsyster Burkana om en plötslig tornado som suger bort diktatorn ,liksom leviterar honom ut ur Libyen med en (oväntad) växthuseffekt av vädersläppet :D

    SvaraRadera
  4. Bengaziernas egenhändigt ihopasnickrade tornado pågår för fullt!

    SvaraRadera
  5. Ytterligare högtrycksvåg på väg in över Libyen med inslag av västliga och nordliga uppfriskande brisar,

    SvaraRadera
  6. Politikerna tror att de kan påverka vädret,klimatet,:D

    SvaraRadera
  7. Det ser vi ju i et kan de inte,för vädret gör som det vill med politikerna över hela världen.Blir det storm,så kan väl politikerna inte göra något åt detta.:)

    SvaraRadera