torsdag 31 mars 2011

Våran strid?

I veckan blev det klart att Sverige kommer skicka 8 JAS gripen plan till Libyen. Deras uppdrag kommer bland annat vara att se till att flygförbudet över Libyen inte överskrids. Dem är berättigade att öppna eld och bomba mot libyska Gaddafi anhängare som bryter mot flygförbudet, men om det ska handla om några riktiga bombningsuppdrag är osäkert i nuläget. Vilken bas svenskarna ska utgå ifrån är ännu oklart men mycket pekar på Sicilien eller Sardinien där man kommer få vidare order från NATO. Planen väntas lyfta från Sverige tidigast på lördag.


Personligen är jag av en delad åsikt i denna frågan. Är det verkligen våran strid undrar man? Jag är knappast något fan av Gaddafi eller förtryck mot människors åsikter, självklart tycker jag att det är fel och Gaddafi borde snarast avsättas från makten. Men är det upp till lilla Sverige att påverka detta? Är vi skyldiga det mot NATO eller helt enkelt skyldiga att ingripa när något är fel? Även om Sverige inte skulle lägga sig i konflikten i Libyen skulle Nato och FN fortfarande vara kvar i landet. Så vad är då anledningen till att skicka ner 8 JAS plan till Libyen, visar det att vi bryr oss? Eller helt enkelt att vi gör det av den enkla anledningen att vi också vill vara med och leka stormakt med andra länder som USA, Italien, Frankrike m.m när vi får chansen?


Är det rätt sätt att bidra till fred och rättvisa i Libyen kan man fråga sig.  Jag tror inte på det konceptet i alla fall. Skicka hellre ner förnödenheter och sjukvård för att hjälpa det förtryckta folket i Libyen! Men oavsett hur Sverige än bidrar så tycker jag självklart att vi ska visa vilken sida vi står på, visa vad som är rätt och fel. Istället för att bara kolla på som flera andra länder har valt att göra. Trots att jag inte tror på bombning och stridigheter från svensk sida i Libyen så är det tydligt att Gaddafi vägrar att förhandla, han tänker rulla den här tärningen med livet som insats. Så jag har nog en neutral åsikt i den här frågan, vi ska inte bidra till mer död och lidande i Libyen, men samtidigt så är kanske just det vi gör om vi bara tittar på. Krig leder alltid till död, frågan är bara vilket pris vi är villiga att betala för det när vi inte är inblandade?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar