torsdag 2 december 2010

Brinner Bocken?

Det är frågan många kommer ställa sig i år. Julbocken i Gävle har blivit världskänd och mycket på grund av att den är känd för att oftast aldrig få stå kvar tills Julafton. Bocken som är helt byggd av halm har varit tradition sedan 1966 och inte ens under det första året klarade den sig undan lågorna. Under flera följande år har historien upprepat sig och när den inte har blivit nerbränd så har den blivit nerkörd av bilister som jag personligen undrar vem som har gett dem körkort. Men för att undvika att Bocken ska möta liknande öden i år har man vidtagit hårdare åtgärder hävdar ansvariga ifrån Gävles kommun. I år har man anlitat ett vaktbolag som dygnet runt har i uppdrag att hålla koll på bocken. Nu återstår bara att se om detta håller pyromanerna borta...


Själv tror jag faktiskt inte att den kommer att klara sig, bocken är som sagt en tradition som många är vana vid i Gävle och Sverige. Men det är också en tradition att den bränns ner och traditioner har vi svenskar svårt att bryta. Men jag tror däremot att den har en chans att överleva julhelgen och kanske till och med nyår. Men brännas hoppas och tror jag att den kommer göras, även om det hade varit annorlunda och kul att låta Gävleborna få bevittna sin älskade bock i några veckor. Så istället för att låta någon full pyroman ta åt sig äran tycker jag att Gävles kommun själva ska anordna en lite mer "säker" och acceptabel kupp och fullfölja den ädle traditionen. Eller varför inte bryta trenden och fylla den med raketer för att sedan fyra av den till nyår? Möjligheterna är som sagt oändliga...
Gott Nytt år!

1 kommentar:

  1. Haha jag tycker att det är en rolig tradition som invånarna i Gävle har. Både att ha bocken och att bränna upp den. Om det är så att folk har bränt ner bocken sedan 1966 så förstår jag inte varför de inte slutar med den. Det kanske är lite svårt nu men de kunde gjort det någon av de första åren. Jag menar, det är ju nästan så att de ber om att få den förstörd. Men jag tyckte även att ditt förslag var lite roligt, att de skulle kunna göra det tillsammans. Jag tror att många hade tyckt det var roligt. Som en stor påskbrasa på vintern.

    SvaraRadera